Sikeres diszlexia korrekció ChromaGen szemüveggel

Az olvasási zavar oka a látóidegpálya sérülése, ez korrigálható diszlexia szemüveggel

ChromaGen



Dr Csobai Ildikó szemész főorvos



A ChromaGen rendszer a diszlexia korrigálására I.

A részképesség zavarok kutatásával, enyhítésével foglalkozó szakemberek már régóta tudják, hogy a diszlexiának sokféle oka lehet.

A múlt évtizedben egyre több kutató orvos kezdett foglalkozni a probléma feltárásával, azzal a kérdéssel, hogy bizonyos szakterületek képviselői /fül-orr-gégészek, neurológusok, pszichiáterek, szemészek, immunológusok, geneti-kusok, táplálkozás-tudományi szakembe-rek/ tudnak-e segíteni a nehézségek enyhíté-sében?
Ezen viszonylag rövid időszak tudo-mányos publikációit áttekintve megálla-píthatjuk,, hogy igen, méghozzá több támadáspontonegyszerre is, amelyek
együtt a szakoktatók speciális reedukációs programjaival hatványozottan növelhetik a diszlexiás páciensek esélyeit arra, hogy igen jó eredménnyel elsajátítsák az olvasási, írási, helyesírási képességet.

Előzmények:
1980-ban Olíve Meares új-zélandi tanárnő írta le elsőként a tüneteket: olvasáskor a szöveg valamilyen módon és fokban eltorzul, az eltorzulás színes előtétlapokkal csökkenthető.
Helen Irlen kaliforniai pszichológusnő Olíve Meares első kísérletei alapján megkezdte a tudományos klinikai vizsgálatokat.Később ez a tünet együttes MEARES-IRLEN szindróma néven vonult be a szakirodalomba. 1989-ben Arnold Wilkins a University of Essex professzora és munkacsoportja megkezdték az első vizsgálatukat a saját tervezésű vizsgálóműszerükkel, az Intuitive Colorimeterrel, amellyel meghatározták azt a szűrőlencsét, amely a legjobban elősegíti az olvasást. Ők már szemüveglencsét alkalmaztak. 1999-ben David Harris az Ultralase, The Chester Clinic professzora publikálta sikeres kettősvak vizsgálatát a saját felfedezésű ChromaGen szűrőrendszer diszlexiát enyhítő hatására vonatkozólag. A későbbiekben még többféle szűrőrendszert is forgalomba hoztak, de klinikailag megalapozott vizsgálati eredmények eddig csak ezen két módszer alkalmazása során születtek. A klinikai összehasonlító vizsgálatok alapján a ChromaGen rendszerrel szignifikánsan jobb eredményt értek el, mint az Intuitive Colorimeteres módszerrel.

A ChromaGen rendszer a diszlexia korrigálására

Páciensek és módszer

A pácienseknek nem lehet nem korrigálható refrakciós, ortoptikai ill. más egyéb szemészeti problémájuk, amely az olvasást önmagában is gátolná.
A vizsgálatokat a ChromaGen haploszkópikus (a két szemet külön-külön és együttesen is vizsgáljuk) lencserendszerrel, (16db, 8 speciális szűrőkarakterisztikájú lencse, minden típusból 2db), megadott protokoll alapján végezzük. A vizsgálathoz Prof. Arnold Wilkins "Rate of Reading" tesztjének magyar nyelvre adaptált változatát, míg az olvasási készség változásának a mérésére Prof. Chaaban Zeidan "Academic Skills Disorders Appraisal Test"-jének magyar nyelvre adaptált változatát alkalmazzuk, amelyet az angol forgalmazó (Cantor&Nissel) validált.
A diszlexia korrekciót minden esetben teljes körű szemészeti vizsgálat előzi meg. Minden szemészeti problémát kizárunk, ill. orvosolunk. Meghatározzuk a domináns szemet.
A vizsgálatot (a megfelelő szűrők kiválasztása) átlagos megvilágításnál a "Rate of Reading" teszt segítségével végezzük. Először a "nem domináns" szem elé választjuk ki a megfelelő szűrőt oly módon, hogy a páciens mindkét szemével az olvasandó szövegre néz. A feladat az, hogy válassza ki azt a szűrőt, amely leginkább" megnyugtatja" a szemét, amellyel a legkényelmesebb és leggördülékenyebb az olvasás. Ezután a kiválasztott szűrőt a "nem domináns" szem előtt tartva mindkét szem nyitva tartása mellett, meghatározzuk a "domináns" szem elé a megfelelő szűrőt. (Gyakran a két szűrő nem egyforma karakterisztikájú). A szűrők kiválasztása után kerül sor a hatékonyság lemérésére a fent említett teszt segítségével. Rövid pihenő után a páciens szakoktató segítségével és felügyelete mellett teljesíti a tesztet szűrő nélkül, majd újabb pihenő után megismétli a szűrőlencséket a szeme előtt tartva. A kontroll vizsgálatokat a protokoll szerint, a viselés elkezdésétől számítva egy ill. három hónap múlva végezzük el.

Eredmények

Olvasásban:

-Az olvasási tempó lencsével, már első alkalommal minimum 10-15%-kal, de akár 35-40%-kal is nőhet. A viselést követően ezek az értékek fokozatosan emelkednek.
- Az első lencse nélküli vizsgálatkor a páciens gyakran csak 3-4 betűt lát egyszerre, az első lencsés olvasáskor viszont már 6-8 betűt, rövidebb szavak esetén már a következő szót is látja, mikor még csak az előtte lévőt olvassa. Mivel az egész szót egyben látja, nem olvas más toldalékot, nem próbálja a tempó lassúságát a toldalék kitalálásával kompenzálni.
-Ugyanezen okból nő a szövegértés, egyrészt mert gyorsabb az olvasási tempó, másrészt, mert az egész szót egyszerre látja, így hamarabb megérti az olvasottakat.
-Az olvasás hangsúlyossá válik, mert látja a szót követő központozást.
-A betűtévesztés egyik oka, hogy szemét nem tudja a megfelelő ponton tartani, tekintete bolyong vízszintesen előre-hátra, szélsőséges esetben függőlegesen, körkörösen is. Azt a betűt olvassa ki, amelyik jobban rögzül, ez lehet egy-két sorral lejjebb illetve följebb is, vagy az olvasott szó előtt illetve mögött. Ilyenkor folyik össze a szó a következő szó első betűjével, betűivel. Lencsével csak ritkán maradnak ki sorok, betűk, szóközök, szavak.
-Lencse nélkül gyakran nehézséget okoz a sor végéről megtalálni a következő sor elejét. Lencsével a szem könnyebben megtalálja az új sort.
-Lencse nélkül túl nagy a kontraszt a fehér papír és a rányomtatott fekete betűk között. Emiatt a betűk rendezetlenül vibrálnak a szem előtt. Lencsével a betűk rendezett sorokba kerülnek.

Írásban:

-A szemüveg viselését követően a formák egymás közötti távolsága rendezettebbé válik, a formák alakja szabályosabb, nagyságuk megközelítően azonos lesz.
-Olvasáskor a betűket a lencsével pontosabban, gyorsabban észleli, a szöveget hamarabb megérti. Ezért a szavakat egységes egészében látja, íráskor ezt képezi vissza. A diszlexiások többségének igen erős a vizuális memóriája, az olvasott szavakat pontosabban megjelenítik írásban is.

Matematikában:

-A számok ritkábban cserélődnek fel.
-A helyi értékek kevésbé csúsznak el.
-Az olvasási készség javulásának következtében természetesen a matematikai szöveges feladatok megértése is könnyebb.

Viselkedésben:

-Az iskolai pozitív visszajelzések növelik az önbizalmat.
-Csökken a hangos olvasástól, az önálló munkától való félelem.
-Csökkennek a pszichoszomatikus tünetek: hasfájás, kéztördelés, láblengetés, körömrágás�
-A gyerekek képesek lesznek az önálló tanulásra. Mivel többségüknek nagyon jó a memóriája, elég egyszer elolvasni a tananyagot. Most már kevesebb hibával, jóval gyorsabban rögzül az új ismeret.

Egyéb:

-A szem sokkal lassabban fárad el, 1 1-2 órát is képesek egyvégtében olvasni.
-A fejfájásra hajlamosak tünetei csökkenek.
-Nő a figyelem, a koncentráló képesség.
-A szemet a számítógép vibráló fényei lassabban fárasztják ki, az éles, zavaró fények tompulnak, az apró betűt is el tudja olvasni, hosszabb ideig képes a monitor mellett dolgozni. A gyerekeknél tapasztalható, hogy a számítógépes játékok egy részét fölváltja az Interneten való böngészés, információszerzés.
-A páciens a környezetében lévő tárgyak részleteit alaposabban megfigyeli:
- jobban felfigyel a tárgyak formájára, elrendezésére;
- a tárgyakat nem összevisszaságban, hanem rendezetten látja (pl. boltok polcai, kirakatai);
- zavarja otthonában a rendetlenség;
- zavarja a por, az apró szemét.
-A tárgyak rendezettsége a

A ChromaGen rendszer alkalmazása a diszlexia korrigálására eredmények

(1) Az Oculo-Cor Kft. (igazgató: dr.Csobay Ildikó), (2) a Házitanítói Szolgálat Alapítvány (a kuratórium elnöke: Tordai György) közleménye

dr.Csobay Ildikó (1), Gál Judit (2)
Cél: A ChromaGen színes szűrőrendszer (szemüveg, kontaktlencse) hatékonyságának mérése a diszlexiás páciensek olvasási készségének fejlődésére vonatkozólag.
Vizsgált páciensek és módszer: 45O pácienst vizsgáltunk meg, és korrigáltunk a ChromaGen módszerrel. A ChromaGen haploszkópikus lencserendszer nyolc speciális szűrőkarakterisztikájú lencséből áll. A vizsgálatokat a ChromaGen protokoll szerint végeztük, a protokollhoz mellékelt és magyar nyelvre adaptált felmérő teszt segítségével.
Eredmények: három vizsgálatot végeztünk: első alkalommal lencse nélkül (1), első alkalommal lencsével (2), négy hónap múlva lencsével (3). Mértük a szóolvasási sebességet (szó/perc, az egy perc alatt hibátlanul elolvasott szavak számát), valamint egy adott szöveg végigolvasásakor ejtett hibák számát. Az első és a második vizsgálati eredmények összehasonlítása alapján az olvasási sebesség szignifikánsan nőtt, (p= o,oo1829), az ejtett hibák száma csökkent, de szignifikáns eredményt nem tudtunk kimutatni ( p= o,214459 ). Az első és a harmadik, valamint a második és a harmadik vizsgálati eredmények összehasonlításakor mindkét esetben és mindkét vizsgálati módszerrel (olvasási sebesség, ejtett hibaszám) szignifikáns javulást tapasztaltunk: olvasási sebesség növekedésére vonatkozólag az első és a harmadik vizsgálati eredmények összehasonlításakor p=o,ooooo6, a második és a harmadik vizsgálati eredmények összevetésekor p=o,oo959. Az ejtett hibaszámra vonatkozólag az első és a harmadik vizsgálati eredményeket értékelve p=o,o436o6, a második és a harmadik vizsgálat eredményeinek megfelelően p=o,o18242.
Következtetés: A ChromaGen haploszkópikus lencserendszer megfelelő alkalmazásával a diszlexiás páciensek jelentős részénél szignifikáns eredmény érhető el az olvasási készség fejlődése terén.
.
198O-ban Olíve Meares új-zélandi tanárnő írta le elsőként a tüneteket: olvasáskor a szöveg valamilyen módon és fokban eltorzul, az eltorzulás színes előtétlapokkal csökkenthető.11
Helen Irlen kaliforniai pszichológusnő Olíve Meares első kísérletei alapján megkezdte a tudományos klinikai vizsgálatokat. Később ez a tünet együttes MEARES-IRLEN szindróma néven vonult be a szakirodalomba.2,9,14,15 1989-ben Arnold Wilkins, a University of Essex professzora és munkacsoportja megkezdték az első vizsgálataikat a saját tervezésű vizsgálóműszerükkel, az Intuitive Colorimeterrel, amellyel meghatározták azt a szűrőlencsét, amely legjobban elősegíti az olvasást. Ők már szemüveglencsét alkalmaztak.19,2o 1999-ben David Harris az Ultralease, The Chester Clinic professzora publikálta sikeres placebo kontrollált kettősvak vizsgálatát a saját felfedezésű ChromaGen szűrőrendszer diszlexiát korrigáló hatására vonatkozólag. A későbbiekben még többféle szűrőrendszert is forgalomba hoztak, de klinikailag megalapozott vizsgálati eredmények eddig csak ezen két módszer alkalmazása során születtek. A klinikai összehasonlító vizsgálatok alapján a ChromaGen módszerrel szignifikánsan jobb eredményt értek el, mint az Intuitive Colorimeteres módszerrel.5,6,7,8

A ChromaGen rendszer alkalmazása a diszlexia korrigálására-újabb eredmények
Páciensek és módszer

562 pácienst vizsgáltunk meg, és korrigáltunk a ChromaGen módszerrel. A vizsgált páciensek közül 45o rendelte meg a ChromaGen szűrőt 18o nő, 27o férfi, átlagéletkor 12,75év ( SDą4,17). A vizsgálatba mindenkit bevontunk, aki jelentkezett, korra, nemre való tekintet nélkül, amennyiben megfeleltek a vizsgálati feltételeknek. Minden páciensnek rendelkeznie kellett hivatalos bizonyítvánnyal a részképesség zavarukra vonatkozólag. A pácienseknek nem lehetett nem korrigálható refrakciós, ortoptikai illetve más egyéb szemészeti problémájuk, amely az olvasást önmagában is gátolná. Kontroll csoportot /5o páciens, 27 férfi, 23 nő, átlagéletkor 11,75 év ( SDą 1,26) / azok közül a páciensek közül állítottunk, akiket előzőleg megvizsgáltunk, de nem rendelték meg a szűrőket, azonban kíváncsiak voltak az olvasási képességük fejlődésére négy hónapos idő intervallum alatt.
A vizsgálatokat a ChromaGen haploszkópikus (a két szemet külön és együttesen is korrigáljuk) lencserendszerrel, (8 db speciális szűrőkarakterisztikájú lencserendszer, mindegyik típusból 2db) a ChromaGen protokoll alapján végeztük. (1. kép)
A lencsék hatékonyságának, illetve az olvasási képesség változásának a mérésére Prof. Chaaban Zeidan "Academic Skills Disorders Appraisal Test" - jének magyar nyelvre adaptált változatát alkalmaztuk, amelyet az angol forgalmazó (Cantor&Nissel Ltd.) validált.21
A diszlexia korrekciót minden esetben teljes körű szemészeti vizsgálat előzte meg. Minden szemészeti problémát kizártunk vagy korrigáltunk.
A vizsgálatokat természetes megvilágítás mellett, a ChromaGen protokoll alapján végeztük.
Meghatároztuk a domináns szemet. Először a "nem domináns" szem elé választottuk ki a megfelelő szűrőt, oly módon, hogy a páciens mindkét szem nyitva tartása mellett a megfelelő szövegre nézett. A feladat az volt, hogy válassza ki azt a szűrőt, amelyen a "legkellemesebb" átnézni, leginkább "pihenteti" a szemét és amellyel a leggördülékenyebb az olvasás. Ezután a kiválasztott szűrőt a "nem domináns" szem előtt tartva, mindkét szem nyitva tartása mellett meghatároztuk a "domináns" szem elé a megfelelő szűrőt. (2. kép). Gyakran a két szűrő nem egyforma karakterisztikájú (színű), ami esetleg esztétikai problémát jelenthet, de ezt ki lehet küszöbölni azzal, hogy a lencséket tükör bevonattal rendeljük. A szűrők meghatározása után került sor a hatékonyság lemérésére a fent említett teszt segítségével. Rövid pihenő után a páciens szakoktató felügyelete mellett teljesítette a tesztet először szűrő nélkül, majd újabb pihenő után megismételte a szűrőlencséket a szeme előtt tartva. A vizsgálatokat a szemüveg viselésétől számítva négy hónap múlva megismételtük.
Mértük a szóolvasási sebességet, az egy perc alatt hibátlanul elolvasott szavak számát / szó/perc/, valamint egy adott szöveg végigolvasásakor ejtett hibák számát /az olvasandó szöveg nehézségi foka meghatározott korcsoportok szerint változik/.
Eredmények
Három vizsgálatot végeztünk: 1: első alkalommal szűrő nélkül, 2: első alkalommal szűrővel, 3: a viseléstől számítva négy hónap múlva szűrővel, ill. a kontroll csoportnál szűrő nélkül.

A vizsgálati eredmények alapján a szóolvasási sebességre vonatkozólag, az első és a második vizsgálat eredményeit összehasonlítva, a szóolvasási sebesség szignifikánsan nőtt (p=o,oo1829) /Student T-próba/. Az első és a harmadik vizsgálat eredményeit összevetve a szóolvasási sebesség tovább nőtt (p=o,ooooo6!). A második és a harmadik vizsgálat adatait összevetve szintén szignifikáns olvasási sebességnövekedést regisztrálhattunk (p =o,oo959o). /1. táblázat, 1. ábra/
A kontroll csoport esetében az első vizsgálatkor az átlag szóolvasási sebesség nagyobb volt. Ez feltehetőleg azzal magyarázható, hogy náluk eredendően is kisebb problémával álltunk szemben. Az első és a második vizsgálat eredményeit összehasonlítva a szóolvasási sebesség náluk is szignifikánsan nőtt, (p=o,o32oo5), tehát a szűrők az ő esetükben is hatásosnak bizonyultak. Az első és a harmadik (itt is lencse nélkül) vizsgálat eredményei alapján az olvasási sebesség itt is nőtt, de sokkal kisebb mértékben, mint azoknál, akik viselték a lencséket, szignifikancia nem volt kimutatható (p= o,311163). Viszont amikor a második /első alkalom lencsével/ és a harmadik /4 hónap múlva lencse nélkül/ vizsgálat eredményeit vetettük össze, azt tapasztaltuk, hogy a második olvasási sebesség nagyobb volt, mint a harmadik (p= o,872889). /2.táblázat, 2. ábra / Tehát a kontroll csoport is fejlődött, de nem olyan mértékben, mint azok, akik viselték a lencsét, sőt, az első alkalommal a lencsével történő olvasáshoz viszonyítva a szóolvasási sebesség még 4 hónap után is kisebb maradt.
1.táblázat: Az átlag ( standard deviáció /SD/) szóolvasási sebesség változások adatai az összes lencsét viselő páciensnél az első, a második, a harmadik vizsgálat eredményei.

1. ábra: Az átlag szóolvasási sebesség változásának grafikus ábrázolása az első, a második és a harmadik vizsgálat eredményei alapján.

2. táblázat: Az átlag (standard deviáció /SD/) szóolvasási sebesség változások adatai a kontroll csoportnál, az első, a második, a harmadik vizsgálat eredményei.

2. ábra: Az átlag szóolvasási sebesség változásának grafikus ábrázolása a kontroll csoportnál, az első, a második, a harmadik vizsgálat eredményei.

Az egy adott szövegben ejtett hibaszámot tekintve, az első és a második vizsgálat eredményeit összehasonlítva, a hibaszám csökkent, de nem szignifikáns mértékben. (p=o,214459). Az első és a harmadik vizsgálati eredményeket összevetve, az ejtett hibaszám szignifikánsan csökkent (p= o,o436o6), és ugyancsak szignifikáns hibaszám csökkenést tapasztaltunk a második és a harmadik vizsgálat adatainak összehasonlításakor (p= o,o18242). /3. táblázat, 3. ábra/
A kontroll csoport adatait tekintve az első és a második vizsgálat eredményeit összehasonlítva a hibaszám csökkent, de nem szignifikánsan (p=o,677672). Az első és a harmadik vizsgálatra vonatkozólag a hibaszám a harmadik vizsgálatkor TÖBB volt, mint az első vizsgálatkor (p=o,637618). Hasonló eredményt találtunk a második és a harmadik vizsgálat eredményeit összevetve, a harmadik vizsgálatkor TÖBB volt a hibaszám, mint a második vizsgálatkor (p=o,7487o7). /4. táblázat, 4. ábra/

A ChromaGen rendszer alkalmazása a diszlexia korrigálására-újabb eredmények
Eredmények
Az első alkalommal /első vizsgálat és második vizsgálati eredmény összehasonlítása/, amikor az ejtett hibaszámot hasonlítottuk össze mind a szemüveget hordók mind a kontroll csoport esetében /ez esetben a kontrollcsoportnak, mint kontrollnak nincs külön információs értéke, mivel első alkalommal, a második vizsgálatkor mindenki lencsével olvasott/ feltehetőleg a hibaszám azért nem csökkent jelentősebben, mert a páciensek látórendszere, ill. az olvasási folyamatban szerepet játszó felsőbb idegi központjai egy merőben új, eddig ismeretlen szituációba kerültek, a hirtelen megnövekedett olvasási sebességet rögtön nem tudta követni megfelelő mértékben a pontos olvasási képesség növekedése.
Viszont elgondolkodtató, hogy amikor az első és a harmadik vizsgálat eredményeit vetettük össze, a kontroll csoportnál miért növekedett meg a hibaszám a harmadik vizsgálatkor, holott azt vártuk volna, hogy mint ahogy az olvasási sebesség nőtt az idő múlásával, a hibaszámnak csökkennie kellett volna, még akkor is, ha ezek a páciensek nem viseltek szűrőlencsét. Ennek feltehetőleg az a magyarázata, hogy az olvasási sebesség növekedését nem tudta követni a pontos olvasási képesség fejlődése. A szűrőlencsék hatékonyságát megerősítik a második és a harmadik vizsgálat eredményeinek az összevetése, azaz a legkevesebb hibát akkor ejtették a kontrollcsoportba tartozó páciensek, amikor első alkalommal szűrőlencsékkel olvastak /második vizsgálat/.
3. táblázat: Az átlag (standard deviáció /SD/) hibaszám változások adatai az összes lencsét viselő páciensnél az első, a második és a harmadik vizsgálat eredményei alapján.

3. ábra: Az átlag hibaszám változásának grafikus ábrázolása az első, a második és a harmadik vizsgálat eredményei alapján.

4. táblázat: Az átlag (standard deviáció /SD/) hibaszám változások adatai a kontroll csoportnál az első, a második, a harmadik vizsgálat eredményei alapján.

4. ábra: Az átlag hibaszám változásának grafikus ábrázolása a kontroll csoportnál az első, a második, a harmadik vizsgálat eredményei alapján.

A standard deviáció értékét befolyásolta, hogy az adatokat korcsoportok szerint nem
bontottuk, ugyanakkor magas szignifikancia mutatkozott. Várható, hogy az újabb adatok
feldolgozásakor és korcsoportokra történő bontásakor a standard deviancia csökkenését
regisztráljuk a szignifikancia növekedésével együtt.

A ChromaGen rendszer alkalmazása a diszlexia korrigálására-újabb eredmények
Megbeszélés
A diszlexiával foglalkozó szakemberek többsége megegyezik abban, hogy a diszlexia nyelvi kódolási zavar. Graféma - fonéma megfeleltetési zavar, amikor olvasunk, és fonéma - graféma megfeleltetési zavar, amikor írunk. Az is vitathatatlan, hogy az olvasás és írás alapfeltétele a hibátlan hallási és látási funkciók működése, az-az az időben és térben változó hang és fényingerek felfogása, továbbítása és feldolgozása.
Az olvasási és írási nehézséggel küzdőknél a térben változó hang és fényingerek / térfrekvenciák/ kódolásával általában nincs probléma.
Annál kritikusabb a helyzet az időben változó hang és fényingerek /temporális frekvenciák/ felfogása, továbbítása és feldolgozása, valamint az ezekre az ingerekre adott válaszok, mozgások koordinálása területén.1o
Az időben változó hang és fényingerek kódolásáért, valamint az ezekre az ingerekre adott válaszok /mozgások/ koordinálásáért a központi idegrendszer magnocelluláris rendszere a felelős.
A magnocelluláris sejtek a központi idegrendszer legnagyobb sejtjei, az általuk alkotott pályarendszereket nevezzük magnocelluláris rendszernek.
Tehát mindezek alapján a diszlexia egyik leggyakoribb oka a magnocelluláris rendszer hibás működése.
Csökkent a hallórendszer frekvencia és amplitudó változások iránti érzékenysége, ami maga után vonja a fonológiai képességek csökkenését, valamint csökkent a dinamikus vizuális ingerek iránti érzékenység.
A magnocelluláris rendszer rendellenessége az esetek többségében egyszerre több területen is jelentkezik.
Attól függően, hogy a magnocelluláris sejtek rendellenes működése a központi idegrendszer mely szakaszán a legnagyobb mértékű, az határozza meg a vezető tüneteket / látási, hallási, mozgáskoordinációs problémák stb./.Az esetek többségében minden terület valamilyen szinten érintett, amely a magnocelluláris rendszer működéséhez kötött.3,4

Az előzőek alapján nyilvánvaló, hogy a folyamat a látórendszert szinte minden esetben érinti kisebb, nagyobb mértékben. Az ideghártyától kezdődően a látópályában kétféle idegsejt rendszer található. A parvocelluláris és a magnocelluláris rendszer. A magnocelluláris idegsejtek kb. 1Ox nagyobb idegsejtek, mint a parvocellulárisok. A parvocelluláris idegsejtek szállítják a lassú, magas kontraszú információkat /színek, részletek, állóképek ( térfrekvenciák)/, míg a magnocelluláris idegsejtek a gyors, alacsony kontrasztú információkat /mozgásérzékelés, mélységlátás, a tárgyak helyzetének a felismerése (temporális frekvenciák)/. Összefoglalva: a parvocelluláris rendszer érzékeli, hogy MIT, míg a magnocelluláris rendszer érzékeli, hogy HOL látjuk az adott tárgyat.
Az olvasási képesség alapfeltétele, hogy a két rendszer szinkronban működjön.
Diszlexiásoknál az érző részen a magnocelluláris sejtek vezetési képessége csökkent, ezért bizonyos területeken túlingerlődés jön létre. Így érthető, hogy a további szakaszon az ingerület már szabálytalanul halad tovább. Ezek után az sem meglepő, hogy a szabálytalan ingerület következtében szabálytalan lesz a válaszreakció, az-az a mozgató részen a két szem mozgató izmai egymástól függetlenül inadequat beidegzést kapnak.
Ennek eredménye pedig az, hogy a két szem egymástól függetlenül mintegy " bolyong" a fixálandó pont körül. Nehezített a fúzió, a vergencia, sortévesztés, betűcsere és egyéb olvasási hibák fordulhatnak elő.1,16,17

A ChromaGen rendszer alkalmazása a diszlexia korrigálására-újabb eredmények VIII.
Megbeszélés
Természetesen ezek mind "mini" tünetek, gyakran a hagyományos vizsgáló módszerekkel nem is mutathatók ki. Speciális tesztekre, illetve vizsgáló eljárásokra van szükség a kimutatásukhoz.1,2o,21

A színes szűrőlencsék hatásmechanizmusa

Egyrészt van egy általános hatásuk, miszerint olvasáskor az egyik fő alapinger a fény, a szűrőkkel megváltoztatjuk a fény spektrális összetételét, azaz a fehér fényből bizonyos hullámhosszakat kiszűrünk, és ez egy megváltozott alapingert jelent az idegrendszer számára, amelyet a diszlexiások "másként" működő, vagy esetleg fejletlenebb idegrendszere könnyebben feldolgoz.
Másrészről van egy direkt hatásuk is a látórendszerre, miszerint lelassítják az információ s haladásának a sebességét a látópályában, pont olyan mértékben, mint amilyen mértékben képesek azt átvezetni a lassabban vezető magnocelluláris sejtek. Tehát megszűnik a túlingerlődés az érző részen, és ezért a motoros részen a két szem mozgatóizmai adequat, egymással összhangban lévő beidegzést kapnak. Ennek eredményeként az olvasási képesség jelentősen javul.
Amennyiben a magnocelluláris károsodás jelentősebb a látórendszerben, a színes szűrőkkel azonnali, látványos hatás érhető el, viszont, ha a károsodás jelentősebb a halló - egyensúlyozó rendszerben, a hatás, javulás, csak később, fokozatosan alakul ki, hiszen ebben az estben a szűrőknek csak az általános hatását tudjuk kihasználni.5,6,7,19

Következtetés

A diszlexia egy igen összetett probléma. A hatékony kezelés feltétlen módszere a KOMPLEX TERÁPIA. A páciensek általában először a szakpedagógussal találkoznak, aki felméri a nyelvi képességeket, és előírja számukra a megfelelő reedukációs programot.
Itt nem szabad megállni, hanem a pácienseket ki kell vizsgálni, és a szakkonzíliumok alapján / fül-orr-gégész, foniáter, szemész, neurológus pszichiáter és még amire szükség van/ megfelelő kiegészítő kezelésben kell részesíteni őket.
Ezeknek a kiegészítő kezeléseknek az egyik hatékony módszere a színes szűrőlencsék alkalmazása.
Összefoglalva: a diszlexia korrekciójának a leghatékonyabb módszere a célzott, EGYÉNRE SZABOTT REEDUKÁCIÓ, megtámogatva a szakkonzíliumok által javasolt szintén EGYÉNRE SZABOTT SPECIÁLIS TERÁPIÁKKAL.

Irodalom
1. Cornelissen P.L., Hansen P.C., Hutton J.L. et al.: Magnocellular visual function and children�s single word reading. Vision Res 1998; 88: 471-482.
2. Evans B.J.W., Wilkins A.J., Brown J. et al.: A preliminary investigation into the aetiology of Meares-Irlen syndrome. Ophthalmol Physiol Opt 1996; 16: 289-96.
3. Galaburda A.M., Sherman G.F., Rosen G.D. et al.: Developmental dyslexia: four consecutive patients with cortical anomalies. Ann Neurol 1985; 18: 222-33.
4. Galaburda A.M., Aboitiz F.: Biological foundations of dyslexia. A rew Arc Biol Exp /Santiago/ 1986; 19: 57-65.
5. Harris D.A.: Colouring sight: A Study of CL tiltings with colour- enhancing lenses. Optician 1997; 213: 38-41.
6. Harris D.A., MacRowe-Hill S.J.: Interim report on he use of ChromaGen contact lenses in patients with specific learning difficulties. Optometry Today /UK/ 1998; 38: 24-5.
7. Harris D.A., Susan J., MacRowe-Hill S.J.: Application of ChromaGen haploscopic lenses to patients with dyslexia: a double-masked, placebo-controlled trial. J Am Optom Assoc 1999; 7O: 629-64O.
8. Hodd N., Burnett : Putting ChromaGen to the test. Optimetry Today /UK/ 1998; 38: 39-42.
9. Irlen H.: Reading by the coloures: overcoming dyslexia and other reading disabilities through the Irlen method. New York: Avery Publishing Group, 1991.
10. Livingstone M.S., Rosen G.D., Drislane F.W. et al.:Physiological and anatomical evidence for magmocellular defect in developmental dyslexia. Proc Nat Acad Sci USA 1991;, 1993; 88: 7943-7.
11. Meares O.; Figure/ground, brightness contrast, and reading disabilities. Visible Language 198O; 1: 13-29.
12. Rae C., Lee M.A., Dixon R.M., et al.: Metabolic abnormalities in developmental dyslexia detected by IH magnetic resonance spectroscopy. Lancet 1998; 351: 1849-52.
13. Schrott L.M., Denenberg V.H., ShermannG.F. et al.: Environmental enrichment, neocortical ectopias, and behavior int he autoimmun NZB mouse. Brain Res Dev 1992; 67: 85-93.
14. Solan H.A.: An appraisal of the Irlen technique of correcting reading disorders using tinted overlays and tinted lenses. J. Learn. Disabil. 199O; 23: 613-626.
15. Solan H.A., Richman J.: Irlen lenses: a critical appraisal. J Am Optom Assoc 1992; 61: 789-96.
16. Stein J.F.: Developmental dyslexia , neural timing, and hemispheric lateralisation. Int J Psychophysiol 1994; 18: 241-9.
17. Stein J.F.,Walsh V.: See but not to read: the magnocellular theory of dyslexia Trends Neurosci 1997; 2O: 147-52
18. Waters N.S., Sherman G.F., Galaburda A.M. et al.: Effects of cortical ectopias on spacial delayed- matching-to-sample performance in BXSB mice. Behav Brain Res 1997; 84: 23-29.
19. Wilkins A.J., Evans B.J.W., Brown J.A. et al.: Double-masked placebo-controlled trial of precision spectral filter sin children who use coloured overlays. Ophthalmol Physiol Opt 1994; 14: 365-37O.
20. Wilkins A.J., Jeanes R.J., Pumfrey P.D. et al.: Rate of Reading Test: its reliability and validity in the assessment of the effects of coloured overlays. Ophthalmol Physiol Opt 1996; 16: 491-7.
21. Zeidan C.: Academic Skill Disorders Programme. www. zeidan.co.uk



Weblap látogatottság számláló:

Mai: 9
Tegnapi: 2
Heti: 29
Havi: 24
Össz.: 46 459

Látogatottság növelés
Oldal: Megoldás a diszlexiaszemüveg!
Sikeres diszlexia korrekció ChromaGen szemüveggel - © 2008 - 2024 - diszlexiaszemuveg.hupont.hu

A HuPont.hu ingyen weblap készítő egyszerű. Weboldalak létrehozására: Ingyen weblap

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »